Webdesign en Marketing.

Veel websites zijn tegenwoordig nauwelijks meer herkenbaar als je ze vergelijkt met de websites van tien, of zelfs vijf jaar geleden. We zien veel video's en andere elementen, meer mobielevriendelijke gebruikerservaringen, langere content, meer experts die hun online niches vinden, en sterk klantgerichte verhalen om content marketing te verbeteren. Lees verder voor zeven belangrijke trends die we bij Closing The Gap zien.

Visuele trends

Ontwerpen evolueren steeds meer op het web, en verschillende sectoren hebben hun eigen trends en voorkeuren. Hier zijn er een paar.

We komen vaak ondernemers tegen die gefrustreerd zijn over de aantrekkingskracht van hun websites. Ze willen een site die de aandacht van de bezoekers vasthoudt, de bezoekers langer op hun webpagina's houdt en de creativiteit van het bedrijf laat zien. Bijvoorbeeld subtiele animaties in stilstaande foto's.

3D-beeldvorming

As it turns out, everything was okay.

Webdesigners gebruiken 3D om zowel de diepte als de binnenkant van objecten te tonen. Dit stelt de kijker in staat om doorsneden en de interne werking van producten en apparaten te onderzoeken. 3D wordt gebruikt in de geneeskunde, wetenschappelijke visualisatie, cartografie, marketing en andere toepassingen waarin alternatieve gezichtspunten zeer belangrijk zijn.

Geïnteresseerde lezers kunnen hier een grote verscheidenheid aan voorbeelden zien. Naarmate geneeskunde, wetenschap en technologie blijven evolueren, verwachten we dat 3D ook steeds meer alomtegenwoordig zal worden.

Nieuwe ontwerpen

We hebben de afgelopen jaren veel visuele veranderingen gezien. Zo brengen animaties en video's bijvoorbeeld steeds meer webpagina's tot leven. Geometrische vormen en patronen versterken de esthetiek van een grote verscheidenheid aan webpagina's. Vette kleuren maken een statement en worden steeds populairder in verschillende sectoren. We hebben ook veranderingen in de typografie opgemerkt. Deze ontwerpvoorkeuren zullen in 2019 blijven evolueren naarmate het industriële landschap verandert.

Mobiele trends

iPhone taking photo of hall
Photographer: 贝莉儿 NG | Source: Unsplash

Volgens Comscore is het gebruik van mobiele apparaten de afgelopen drie jaar verdubbeld. Naarmate het scherm van mobiele apparaten groter is geworden, en de datasnelheid en beschikbaarheid is verbeterd, bereiken steeds meer websites mensen op hun smartphones en tablets. Het toenemende gebruik van mobiele apparaten heeft ook gevolgen voor het webdesign. Hier zijn een paar van de veranderingen die we zien:

Reactiegericht webdesign

Morning routine

Interactieve websites maken gebruik van code die zich aanpast aan het platform dat u gebruikt. Mensen die webpagina's op hun desktop bekijken, hebben een andere lay-out en gebruikerservaring dan mobiele websitebezoekers.

Responsive webdesign (webdesign gericht op de smartphone en tablet gebruiker) is een voortdurende trend, omdat steeds meer gebruikers met hun smartphone en tablet browsen.

Google geeft de voorkeur aan mobiele-vriendelijke websites, Niet mobielvriendelijke websites kunnen een sterke daling zien in hun positie bij de zoekresulaten van Google.

Ontwerpen die Mobiel bevoordelen

We gebruiken een verscheidenheid aan ontwerptechnieken die goed werken tussen apparaten en geïnspireerd zijn door mobiele platforms. Zo worden bijvoorbeeld gesplitste inhoud/gesplitste websites meerdere berichten op één webpagina weergegeven, waardoor het mogelijk is om te scrollen en de verhoudingen aan te passen aan het apparaat dat wordt gebruikt om te browsen.

Mobielvriendelijk ontwerp en programmeren is een must! Zoniet laat u meer dan 50% van UW online markt aan u voorbijgaan.

Volledige beeldformulieren zijn gemakkelijker te zien bij gebruik van een smartphone of tablet met een kleiner scherm. Bovendien blijven verborgen navigatiemenu's niet zichtbaar voor de gebruiker totdat het nodig is.

Illustraties en aangepaste typografie

ALTA
Photographer: Jean-Philippe Delberghe | Source: Unsplash

Volgens het Search Engine Journal, wanneer bezoekers van een website in contact komen met een website en langer op die site blijven, neemt de kans op een conversie toe. Een conversie vindt plaats wanneer een websitebezoeker een actie onderneemt of een product koopt na het bekijken van de site.

Om bezoekers te betrekken en langer op webpagina's te houden, gebruiken we onder andere illustraties en aangepaste typografie.

Inhoudelijke trends (contentmarketing trends)

Van oudsher gebruiken webdesigners en content-schrijvers rond de 500 à 800-woorden richtlijn voor blogberichten. We zien echter een toenemend gebruik van lange content. De definities variëren, dus bij Closing The Gap gebruiken we een richtlijn van 1000 woorden of langer voor content.

De extra lengte geeft experts de ruimte om hun kennis te delen, zolang hun extra inhoud maar interessant of belangrijk is voor hun doelgroep. Geïnteresseerde gebruikers kunnen de langere inhoud waardevoller vinden, en dus beter te delen via sociale media. Zulke kwaliteitscontent komt ook goed tot zijn recht in Google.

Omdat de lengte goed geschikt is voor storytelling, kan het ook de conversie verhogen. Lange teksten vertellen bijvoorbeeld verhalen achter veelvoorkomende problemen voor hun doelgroep en laten de resultaten tot leven komen.

Webdesign en marketing zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar, anders heeft het geen zin om online ambities te koesteren.

Verhalen vertellen. Storytelling.

To be continued…

Het vertellen van merkverhalen heeft naast marketing nog veel meer toepassingen. Verhalen hebben meer impact dan alleen maar functies en voordelen.

Non-profits verzamelen donaties door verhalen te delen van individuen en gemeenschappen die door hun programma's worden geholpen. Universiteiten schrijven functies over de faculteit en hun onderzoeksprojecten.

Wanneer potentiële kopers of donateurs de pijn of de passie achter het product voelen, kunnen ze de oplossing beter waarderen en de resultaten begrijpen.

Het kan een complexe onderneming lijken om bij te blijven met ontwerptrends, maar als het op de juiste manier wordt benaderd, duurt het niet lang om een merk te promoten waarmee potentiële klanten zich kunnen identificeren en een band kunnen opbouwen.

Bovenstaande lijst met unieke trends zal uw bedrijf helpen om zich te onderscheiden van zijn concurrenten en uw bedrijfsvisie tot leven te brengen.

Wil u graag onze visie horen op uw specifieke siruatie? We komen graag vrijblijvend horen naar uw verhaal. U kan contact opnemen via e-mail of telefonisch op 03 295 75 80